کنترل کیفیت آب آشامیدنی

کنترل کیفیت آب آشامیدنی

ارائه مطالب مفید وکاربردی در زمینه آب آشامیدنی
کنترل کیفیت آب آشامیدنی

کنترل کیفیت آب آشامیدنی

ارائه مطالب مفید وکاربردی در زمینه آب آشامیدنی

استفاده از آب شیرین کن سود یا زیان؟؟؟؟؟؟؟؟(سیدهادی خادمی)


دستگاههای آب شیرین کن برای محیط زیست زیانبار هستند!!؟
یک نهاد مهم زیست محیطی اعلام کرد نمک زدایی از آب دریا برای استفاده از آن به عنوان آب نوشیدنی، شیوه بدی برای مقابله با کم‌آبی در نقاط مختلف جهان است و می‌تواند به تغییرات آب و هوایی شدیدتری بیانجامد.


امابرخی از دانشمندان با این یافته‌ها مخالفند و می‌گویند نقش شیرین کردن آب در گرم شدن هوای جهان بسیار جزیی است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس از ژنو، "صندوق جهانی حیات وحش "WWF  اعلام کرد مطالعه محققان آن به این نتیجه رسیده است که شیرین کردن آب انرژی زیادی مصرف می‌کند، گازهای گلخانه‌ای منتشر می‌کند و در برخی نواحی ساحلی، باعث نابودی حیات دریایی می‌شود.

جیمی پیتاک رییس برنامه "آب آشامیدنی"  WWF گفت تعداد دستگاه‌های آب شیرین کن به سرعت رو به افزایش است و اگر این روند همچنان ادامه یابد، میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای و تغییرات آب و هوایی بیشتر خواهد شد.

وی گفت صندوق جهانی حیات وحش تعداد آب شیرین‌کن‌های جهان را حدود یک هزار دستگاه تخمین می‌زند و اضافه کرد که به دست آوردن اطلاعات دقیق در این رابطه کار دشواری است و به تحقیقات بیشتری نیاز دارد.

نمک‌زدایی در نقاط مختلف جهان به ویژه در استرالیا، خاورمیانه، اسپانیا، انگلستان، آمریکا، هند و چین یک روند صعودی را در پیش گرفته است.

خاورمیانه تقریبا  ۶۰ درصد آب آشامیدنی مورد نیازش را از طریق نمک زدایی از آب دریا تامین می‌کند و شهر پرث در استرالیا در صدد است یک سوم آب آشامیدنی مورد نیازش را از شیرین کردن آب به دست آورد.

بر اساس گزارش این صندوق، در اسپانیا،  ۲۲ درصد آب نمک زدایی شده، برای مصارف کشاورزی به کار می‌رود.

پیتاک معتقد است تهیه آب آشامیدنی بیشتر به کمک دستگاههای آب‌شیرین‌کن، باعث مصرف بی‌رویه آب می‌شود و در اکثر کشورها، بخش عظیمی از این آب هدر می‌رود.

این کارشناس امور آب می‌گوید مردم باید در خانه‌ها و محل‌های کارشان از فناوری‌هایی استفاده کنند که در آنها صرفه‌جویی در آب منظور شده باشد، جلوی نشست آب از لوله‌ها را بگیرند و فاضلاب را بازیافت کنند.

دستگاههای آب شیرین کن، حیات دریایی را به خطر می‌اندازند زیرا زمانی که آب دریا به داخل این دستگاهها کشیده می‌شود، موجودات ریز دریایی مانند پلانکتون ها، تخم و لارو ماهی‌های موجود در آن نیز از دریا خارج می‌شوند.

آب نمک غلیظی که از این فرآیند باقی می‌ماند، معمولا به دریا بازگردانده می‌شود و شوری آب را افزایش می‌دهد و از این طریق حیات دریایی را به خطر می‌اندازد و در زیست بوم را به هم می‌زند.

به گفته این کارشناس، برخی از ایالات آمریکا مانند کالیفرنیا و فلوریدا که با کمبود آب روبرو هستند، قصد دارند در نواحی محصور دریایی دستگاههای بزرگ آب شیرین کن نصب کنند این در حالی است که آب شور غلیظ حاصل از این فرایند در نواحی محصوری مانند خلیج "مونته‌ری" در کالیفرنیا می‌تواند علف دریایی را نابود کند و باعث مرگ ماهی‌ها شود.

"گر برگ‌کامپ"، مسوول اجرای برنامه آب در "اتحادیه جهانی حفظ آب" یا  IUCN می‌گوید در مورد دستگاههای آب شیرین کن، اثر منفی آنها روی زیست بوم بیشتر مطرح است تا انتشار گازهای گلخانه‌ای.

او با اشاره به محدود بودن بسیار تعداد دستگاههای آب شیرین کن در جهان گفت بجای مخالفت با یک فناوری که می‌تواند در بحران کنونی آب به کشورهای زیادی کمک کند، بهتر است به فکر یافتن راههایی برای بهبود آن بود.

یکی از راههای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای انست که دستگاههای آب‌شیرین‌کن در کنار نیروگاهها احداث شوند تا بتوانند با استفاده از حرارت حاصل از از تولید برق، فعالیت کنند و گازهای گلخانه‌ای بیشتری تولید نکنند.

وی گفت اکنون در عربستان سعودی نیروگاه‌هایی وجود دارد که همزمان برق و آب شیرین تولید می‌کنند.

 


نظرات 2 + ارسال نظر
کیانی یکشنبه 27 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 07:43

مطلب مفیدی بود

شیما یکشنبه 27 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 07:48

به نظر من هم آب شیرینکن برای افرادی که بیماری قلبی دارند خیلی مضر است چون این دستگاه باعث سبک کردن آب میشود و یون های مفید آب را می گیرد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد